Likdoorn

Likdoorn, wat is dat?

Likdoorn ook wel eksterogen genoemd, is eelt wat  kegelvormig naar binnen groeit. Hier kunnen zij veel pijn veroorzaken bij het staan en gaan. Voornamelijk vrouwen kunnen hier last van ondervinden.

clavus
likdoorn

Hoe ontstaat een likdoorn?

Een likdoorn ontstaat door druk. Dit kan zijn dat uw schoenen te klein zijn of door een standsafwijking van uw voeten. Dit veroorzaakt overmatige druk op één bepaalde plek. Op deze plek ontstaat meer eelt door de wrijving en dit kan een branderig gevoel geven. Op zich is dit dan nog geen likdoorn! Het is dan al wel raadzaam een pedicure te raadplegen zodat erger kan worden voorkomen.

Het eelt kan bijvoorbeeld door knellende schoenen zich niet naar buiten toe ontwikkelen en zal zich dan naar binnen richten.  Het drukt dan op een bot, zenuw of soms zelfs een bloedvat en doet behoorlijk pijn.

Harde likdoorn
likdoorn

Oorzaken van een likdoorn:

• verkeerde schoenen, te spits, te nauw of te hoge hakken.
  • ouder worden (dunnere huid, veranderingen in gewrichten, suikerziekte)
  • herhaaldelijke belastende bewegingen (karate, hardlopen, gereedschap)
  • standsafwijkingen van de voet
  • onvoldoende verzorging

Wat te doen?

Een likdoorn verdwijnt niet vanzelf. Er zijn zogenaamde “likdoornpleisters” te koop maar dit bevat salicylzuur. Dit maakt de huid dood en als dit niet goed geplaatst word, gaat de huid op de verkeerde plek dood. Dit KAN tot zeer vervelende situaties leiden. Wat u wel zelf kunt doen is een lege viltring om de pijnlijke plek heen plaatsen. Dit verminderd de druk en verlicht de pijn.

De SNELSTE en beste manier is een afspraak maken bij een pedicure. Via deze link kunt u direct een afspraak maken bij deze pedicurepraktijk. Een afspraak hiervoor duurt gemiddeld zo’n 15 minuten en u loopt pijnvrij naar buiten, uitzonderingen daar gelaten. Het gebeurd een enkele keer dat de likdoorn zich op een ader bevind. Dit is een lastige plek en ik zal dan in overleg de behandelen. Maar laat dat u niet afschrikken. Belangrijkste is dat u pijnvrij weer kunt bewegen!

Op diverse internetsite’s word er doorverwezen naar een huisarts. Dit is in dit geval overbodig. Een huisarts heeft het toch al druk genoeg en goed geschoolde pedicure’s (zoals ik 🙂 ) kunnen u zeer goed helpen. Mocht ik bedenkingen hebben of het noodzakelijk achten u door te sturen naar de huisarts of bijvoorbeeld een podotherapeut zal ik dit zeker met u overleggen! U kunt ook een kijkje nemen op deze site voor meer informatie.

Wat moet U NIET doen?

Er zijn bij diverse drogisten en apotheken likdoornpleisters te koop. Dit haalt echter de likdoorn niet weg! Deze pleister bevat salicylzuur wat ervoor zorgt dat de huid afsterft in het gebied van de pleister. Het maakt de huid week en hierdoor is het lastig om deze te verwijderen. Bij verkeerd gebruik van zo’n pleister wordt er dus ook huid kapot gemaakt die gezond is en waar geen likdoorn zit. Het is dus altijd raadzaam een afspraak te maken bij een goede pedicure!!

Likdoorn of wrat?

Het komt nog wel eens voor dat een cliënt zich meld met een pijnlijke plek. Na onderzoek blijkt dit dan een wrat te zijn. Ook hierin kan ik u uitsluitsel geven en tezamen kunnen we een behandelplan opstellen.